“Laagdrempeligheid kenmerkt VCN. Wij werken samen met één doel voor ogen: het ontzorgen van de klant."
De reeks aan broodtrommelgesprekken wordt voortgezet met een gesprek tussen Barto Boiten (Directeur/Eigenaar van Regio Advies Groep Dussen) en Mandy de Ruijter (Kredietspecialist bij VCN Hypotheken) over de ontwikkelingen in de hypotheek- en kredietmarkt. Beide hoofdrolspelers hebben vraagtekens bij de ontwikkeling van automatisering in combinatie met het afschalen van ‘persoonlijke’ dienstverlening. Bedrijven die bouwen aan een totaalrelatie met de klant die hebben de toekomst.
Alles onder één dak
Barto Boiten start zijn verhaal over de ontwikkeling dat veel banken er voor hebben gekozen om fysieke locaties te sluiten. Zo vind je in het land van Heusden en Altena (bijna) geen enkele bank waar je nog face-to-face je bankzaken kunt regelen. Mede daarom hebben ze bij Regio Advies Groep jaren geleden ingezet op een visie waarbij laagdrempeligheid richting de klant centraal staat. Naast een persoonlijke aanpak kozen zij ook voor een totaalconcept: ‘Alles onder één dak’. Barto Boiten: “Je ziet de bewegingen in de markt en speelt hierop in. Het speelt in ons voordeel dat ook de provisieregeling bij RegioBank is herzien. Er is een verdienmodel ontstaan op basis van metingen op de totaalrelatie. Dit voor ons een extra bewijs dat we een juist pad zijn ingeslagen. De groei van Regio Advies Groep Dussen zet gestaag door zonder dat dit ten koste gaat van onze persoonlijke dienstverlening.”
Samen ondernemen
VCN heeft al jaren de visie om iedere aangesloten hypotheek-, krediet- en verzekeringsadviseur door samen te ondernemen een goed belegde boterham te bezorgen. Mandy de Ruijter licht dit toe: “Al jarenlang werken wij succesvol samen met Regio Advies Groep Dussen. Niet zonder reden, want beide bedrijven steken duidelijk in op een compleet aanbod in combinatie met een persoonlijke aanpak. Wij werken hierbij vanuit onze visie dat wij elke klant de beste uitgeruste adviseur gunnen.” Barto vult aan: “Laagdrempeligheid kenmerkt VCN. Je weet exact wie je aan de lijn hebt, voert open een gesprek en wordt keurig geholpen. Waar onze dienstverlening stopt gaat VCN verder en omgekeerd. Wij werken samen met één doel voor ogen: het ontzorgen van de klant. Er is sprake van een 100% match.”
Dienstverlening óók in de toekomst gewaarborgd
De fysieke en spreekwoordelijke deur staat altijd open. Als klant sta je in contact met een sociaal persoon die met je meedenkt en allerlei oplossingen zoekt om je te ontzorgen. Barto: “Wij kennen onze klant en weten exact wat hij of zij nodig heeft. Als local hero ontzorgen wij hen met diverse financieringsvraagstukken of bankzaken. Het is voor ons prettig dat wij met een partner als VCN kunnen samenwerken en die óók ons kent. Mandy vult aan: “Wij weten wat onze adviseurs nodig hebben en acteren hierop. Zij schieten een aanvraag bij ons in en wij kijken bij welke geldverstrekker dit onder gebracht kan worden. Het belang van de consument staat altijd voorop. Bij een aanvraag werken wij op een menselijke manier samen en niet van systeem naar systeem.”
Fluctuerende markt vol met kansen
Mandy: “Het is mooi om te zien dat jullie zo breed inzetten en consumenten (ZZP’ers) en bedrijven ondersteunen bij zakelijke financieringen en schades. Veel advieskantoren zetten hier bewust niet op in, omdat je hiervoor specifieke kennis in huis moet hebben. De consument is er ook bij geholpen dat jullie breed meedenken vanuit verschillende kaders. Jullie kijken altijd kritisch en stellen het klantbelang op de eerste plaats.” De fluctuerende hypotheken- en kredietmarkt kent pieken en dalen. Bovendien wijst Mandy op een bekend fenomeen dat wanneer het iets rustiger is op hypotheekgebied, dat alternatieve financieringsvormen sneller mee in overweging worden genomen. Bij een stijgende hypotheekrente kan een consumptief krediet voor het verbouwen of verduurzamen van een woning ook een passende oplossing zijn. Barto: “Met een one-stop-shopping formule hoeven wij praktisch nooit nee te verkopen. Mocht de oplossing niet direct voorhanden liggen, dan hebben wij met VCN een partner die verder kijkt dan de geijkte paden. Wat de toekomst ook gaat brengen, persoonlijk contact blijft altijd de basis.