Provisietransparantie

Vanaf 1 juli 2024 is het wettelijk vereist om actieve provisietransparantie toe te passen bij het afsluiten van nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Dit betekent dat je jouw klant vooraf moet informeren over je dienstverlening en de hoogte van de provisie die jij rekent. 

VCN ondersteunt jou

Bij VCN begrijpen we de cruciale rol die we als onafhankelijke serviceprovider vervullen en hebben we een duidelijke visie op hoe we jou als adviseur kunnen ondersteunen in deze belangrijke ontwikkeling. Het gaat niet alleen over deze nieuwe wetgeving, volgens VCN gaat het om een grotere beweging in de wereld van dienstverlening.

In dit webinar nemen Richard van Eck - Teamleider Relatiemanagement, Paul Schilders – Business Partner Particulier en Jeannette Veldsink – Directrice Veldsink Groep & bestuurslid Adfiz je mee in deze visie. Na het bekijken van dit webinar ben je volledig op de hoogte van de aankomende wetswijzigingen, weet je wat je moet doen en heb je praktische tips die je direct kunt toepassen in je communicatie met je klanten.

Transparante toolbox

Om ervoor te zorgen dat zowel jouw kantoor als jouw klanten goed begrijpen wat provisietransparantie inhoudt, bieden we uitgebreide ondersteuning op het gebied van zowel proces als communicatie. Daarom hebben we een 'transparante' toolbox samengesteld met diverse middelen om jou te ondersteunen. Wat kun je in deze toolbox vinden?

- Provisie inzichtelijk in de offertefase
- Verhelderende infographic
- Overzicht van jouw dienstverlening
- Marketing Boulevard
- Ondernemers checklist 
- Voorbeeld adviesgesprek
-Uitleg verschil in kosten op de offerte

Hieronder vind je meer informatie en tools die beschikbaar zijn in deze toolbox. Lees vooral verder om te ontdekken hoe deze tools jou kunnen ondersteunen.

Ondersteuning in proces: 

Provisie inzichtelijk in de offertestraat

Vanaf medio juni is ons platform, VEA, aangepast om de wetgeving te integreren in jouw proces. Met VEA wordt de provisie op product niveau dus automatisch meegenomen in de offertefase. Dit garandeert dat je voldoet aan de wetgeving wanneer je de offerte deelt met jouw klant.

In de offerte lees jij ‘Vergoeding dienstverlening’ als omschrijving in plaats van provisie. Dit vinden we een betere omschrijving. Per verzekering in de offerte wordt het exacte bedrag aan vergoeding dienstverlening getoond. We tonen geen vergoeding dienstverlening op mantelniveau. Binnen het platform VEA heb je nu ook de mogelijkheid om standaard documenten mee te sturen in het offerte traject. Denk bijvoorbeeld aan een infographic of een flyer in jouw huisstijl, die meer uitleg geeft over jouw toegevoegde waarde en dienstverlening.

Ondersteuning in communicatie:

Leg uit wat jouw toegevoegde waarde is!

Het is belangrijk dat jouw klanten een volledig beeld hebben van de waarde van het persoonlijke advies dat jij biedt en de prestaties die dit met zich meebrengt. Maar hoe bereik je dat? Om je hiermee te helpen hebben we communicatiemiddelen ontwikkeld die je in kunt zetten in je klantcommunicatie.

Een van deze middelen is een infographic die op een heldere manier jouw toegevoegde waarde als adviseur laat zien. Deze infographic kan bijvoorbeeld achtergelaten worden na een gesprek, zodat jouw klant een tastbare herinnering heeft aan de waarde die je biedt of deze kun je standaard meesturen in het offerte traject. We bieden de infographic aan in twee varianten. Download ze via de knoppen hieronder!

Wil je de infographic graag met je eigen logo of nog meer toegepast naar jouw eigen huisstijl? Dan hebben we goed nieuws want dat kan met onze Marketing Boulevard. Hieronder op deze pagina lees je meer over alle mogelijkheden.

Inzicht in jouw dienstverlening

Om je klant nog beter te informeren in de inspanningen die je moet doen om jouw klant zorgeloos verzekerd te houden hebben we alle stappen die je neemt in advies binnen jouw dienstverlening uitgeschreven in een uitgebreid document.

Dit A4 document is naast de infographic en hele makkelijke praatplaat om samen met je klant door te nemen of om bij je klant achter te laten. Via onderstaande knop kun je dit communicatiemiddel direct downloaden.

Wil je ook dit document graag met je eigen logo of nog meer toegepast naar jouw eigen huisstijl? Dat kan met onze Marketing Boulevard. Hieronder op deze pagina lees je meer over alle mogelijkheden. 


Marketing Boulevard

Uit ervaring weten we dat je als adviseur tijdens klantgesprekken heel veel waardevolle kennis deelt. Echter, buiten deze gesprekken blijft er vaak weinig tijd over om deze kennis verder te verspreiden.

Daarom hebben we bij VCN de Marketing Boulevard ontwikkeld om jou als adviseur te ondersteunen in communicatie. We bieden tools en middelen aan die je helpen om jouw kennis en expertise op een effectieve manier te delen met je klanten, zowel tijdens als buiten de gesprekken. De content wordt maandelijks aangevuld, zodat jij kunt blijven voldoen aan de behoeften van jouw klanten en hen kunt voorzien van waardevol advies op maat.

We bieden zowel een basis- als een premium abonnement aan. Het premium abonnement biedt verschillende voordelen, waaronder:

- Uitgeschreven blogs over actuele onderwerpen 
- Klaar-voor-gebruik sociale media content 
- Flyers met jouw eigen logo en elementen in jouw eigen huisstijl

Heb je interesse en wil je meer informatie in deze nieuwe dienstverlening laat het ons weten via onderstaande knop en we sturen alle informatie naar je toe. 


Checklist: Goed voorbereid op de komst van provisietransparantie

Met de middelen in onze toolbox ondersteunen we je met de inrichting van het proces en bieden we je diverse communicatie middelen zodat jij jouw toegevoegde waarde als adviseur op een eenvoudige manier kunt communiceren naar je klant. Maar je zult het zelf wel intern moeten gaan uitzetten, je team hierin meenemen om dit samen te omarmen. Daarom ondersteunen we je ook op ondernemersniveau door middel van een eenvoudige checklist. Deze checklist is ontworpen om jou te helpen bij het naleven van de nieuwe regelgeving en het optimaliseren van jouw dienstverlening.

Wil je direct aan de slag met de checklist? Klik dan hieronder om deze te downloaden. 


Hoe doen andere adviseurs dat?

Praktijkvoorbeeld: op de offerte wordt voor auto 1 € 10,- en voor auto 2 € 20,- aan ‘Vergoeding dienstverlening’ vermeld, terwijl beide auto's zijn geoffreerd met een WA/Casco-dekking.

Klant stelt je de vraag: waarom zijn deze kosten bij auto 2 aanzienlijk hoger dan bij auto 1.
Wat ga jij je klant antwoorden? 

Met deze video hopen we je te inspireren door verschillende situaties te presenteren rondom het thema provisietransparantie en laten we je zien hoe andere adviseurs dit in hun klantgesprekken verwerken.


Uitleg verschil in kosten

Transparant zijn over de kosten op de offerte vinden we allemaal belangrijk.  Iedere adviseur kan daar uiteraard zijn eigen invulling aan geven. Vanuit VCN hebben we verschillende communicatiemodellen welke je kunt inzetten voor het uitleggen van de verschillende kosten onderdelen op de offerte zoals de VCN supportkosten en een bemiddelingsvergoeding. Lees hieronder een beschrijving van deze kosten.