Gode, productspecialist Brand bij de afdeling Acceptatie Particulier, neemt je in dit artikel mee “in de wereld van leegstand en/of verbouwing” en waar je verzekeringstechnisch op moet letten.
“Niet alleen een verbouwing van een nieuw gekocht huis is een ingewikkelde bedoening, dat geldt ook voor de verzekering van de woning die bij aanvang leegstaat en/of verbouwd gaat worden. Daarbij heeft iedere maatschappij haar eigen richtlijnen en dekking aan, die ook nog wel eens veranderen. Om te beginnen deel ik graag een definitie van de begrippen ‘verbouwing’ en ‘leegstand’.”
Wanneer is er voor de verzekering sprake van een verbouwing?
“Van verbouwing is sprake als het woonhuis niet volledig glas-, wind- en waterdicht is of niet is voorzien van sloten/afsluitingen, verwarming, watervoorziening en gebruiksklare sanitair- en keukenfaciliteiten.”
Gode licht het verder toe met dit voorbeeld: “Gaat het dus alleen om een woning naar eigen smaak aan te passen door de muren een nieuwe kleur te geven en de vloeren te vervangen? Dan is dit voor de verzekering niet zo spannend, tenzij termijn van verbouwing en/of leegstand wordt overschreden. Maar in de meeste gevallen zal dit geen maanden duren, relatie wil toch graag snel in de (nieuwe) opgeknapte woning.”
Wat is leegstand?
“Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘leegstand’ en ‘onbewoond’. Onder ‘leegstand’ wordt verstaan dat het woonhuis verlaten is. Het woonhuis is niet gemeubileerd en wordt niet gebruikt. Met ‘onbewoond’ of ‘buiten gebruik’ wordt bedoeld dat de woning tijdelijk verlaten is. Het huis is wel gemeubileerd en de zorg is toevertrouwd aan anderen.”
Een overzicht
Vaak helpt het om informatie in een overzicht te plaatsen. Dat hebben we voor dit onderwerp ook gedaan. Gode legt uit hoe je het overzicht kan interpreteren: “In het overzicht vind je de termijn per maatschappij terug wanneer leegstand en/of verbouwing te verzekeren is, de dekking van de verzekering in deze periode en eventuele verdere vereisten.
Het overzicht is een goed startpunt voor jou als adviseur, maar soms blijft het natuurlijk maatwerk en kunnen wij ondanks de gestelde termijnen niet de vermelde of geen dekking bieden voor een bepaald risico. Dat maakt ons vak natuurlijk ook zo mooi; ieder risico is immers weer anders.”
Klik hier voor een inzicht leegstaand en verbouwing per maatschappij
Geef een verbouwing en/of leegstand aan ons door
Gode benadrukt dat het van belang is om te zorgen dat je tijdig doorgeeft als een verzekerde na verloop van tijd de woning gaan opknappen en/of dat de woning (tijdelijk) leeg komt te staan. Deze informatie is ook terug te vinden in de voorwaarden van de polis.
Let op: Vraag de rechtsbijstandverzekering op tijd aan!
“Als je je handtekening hebt gezet bij de notaris, gaat het pas echt allemaal beginnen”, vervolgt Gode. “Tijdens aankoop van een woning of een verbouwing kan er best wel iets misgaan. Daarom kan het handig zijn dat jouw klant een rechtsbijstandsverzekering afsluit. Zorg ervoor dat jouw klant deze verzekering op tijd aanvraagt. Zo voorkomt jouw klant de suggestie dat er bijvoorbeeld al een conflict was met een aannemer voordat de rechtsbijstandsverzekering is afgesloten. Als jouw klant al een afspraak of contract heeft afgesloten met een makelaar of aannemer, kan het dan ook zijn dat je te laat ben met het afsluiten van de verzekering op het moment dat de aankoop of verbouwing daadwerkelijk begint. De rechtsbijstandsverzekeringen die je nu in onze volmacht kan aanvragen hebben geen wachttijd, maar wanneer een geschil voorzien wordt kan de verzekering relatie hierin niet bijstaan.”
“Handige vrienden” die komen helpen met de verbouwing
Heel fijn om mensen om je heen te hebben met 2 rechterhanden, maar ook dan kan er onverhoopt schade ontstaan door een verkeerde handeling. Het is dan van belang dat de vrienden -die komen helpen met de verbouwing- zelf een aansprakelijkheidsverzekering hebben, die eventuele schade tijdens het helpen dekt.
Twijfel je hoe het zit met de verzekering bij leegstand of verbouwing van de nieuwe woning van jouw klant? Bel gerust met je klantteam, zij helpen je graag verder.