‘Bij VCN kan ik zelf aan de knoppen draaien’

Bas van der Weij (1978) ondervond aan den lijve wat het betekent als je opeens voor langere tijd een fors bedrag aan provisie-inkomsten misloopt. “Ik moest uit allerlei hoeken en gaten geld bijstorten om mijn kantoor draaiend te houden en mijn medewerkers te kunnen betalen. Die afhankelijkheid wil ik nooit meer ervaren.”

“Een van de voordelen van het VCN-model, is dat je werkt met een bemiddelingsvergoeding per cliënt. Daarnaast kun je ook nog provisie ontvangen. Dat bepaal je zelf. Dat betekent dat je zelf aan de knoppen draait en je dus altijd inkomsten hebt”, zegt Van der Weij. “Op termijn wil ik volledig afstappen van provisie en naar een ander verdienmodel toe.”

VCN creëert rust

Volgens VCN Relatiemanager Erwin Voskuilen kent VCN meerdere modellen.
“Heel kort de verschillen: Model 1, de ‘eenvoudigste’ samenwerking, is gebruik maken van onze inkoopkanalen via al onze volmachten. Dit kan online (zoals offertes, aanvragen, muteren, schades etc.) of rechtstreeks door persoonlijk contact met onze acceptatieafdeling om te sparren.

Dan is er Model 2, waarbij de agentschappen van de adviseur worden gebundeld, waardoor de processen en administratie vereenvoudigen. Hierdoor heb je maar 1 rekening-courant, 1 extranet en 1 schade-meldproces.

Als laatste Model 3 ‘het VCN-model’, dit is de meest uitgebreide samenwerking. Bij dit model ga je volledig op onze systemen draaien. Hierdoor zie je een verschuiving ontstaan in de werkzaamheden bij de kantoren. Er wordt tijd gewonnen voor het geven van advies nu de polis- en financiële administratie voor een groot gedeelte automatisch verwerkt worden. Samen met de kantoren werken we naar de volgende stap; het verder digitaliseren van de processen richting hun verzekerden.”

Van der Weij vult aan: “Bij ons draait het volledige kantoor op VCN, dus Model 3. Iedereen kan op het extranet VEA. Het is webbased, inclusief het CRM-systeem. Het overgrote deel van onze portefeuille hebben we in volmacht bij VCN. We vragen aan, muteren, prolongeren alles via VCN. Op deze manier werk ik veel efficiënter, worden mijn klanten beter geholpen en VCN ondersteunt mij ook als ondernemer. Ik kan met ze sparren. Samen met hen kijken waar er kansen liggen en hoe ik een hoger rendement kan behalen. Door op deze manier te werken, creëer ik rust bij mijzelf en bij mijn medewerkers. Kan het echt iedereen aanraden.”

Nog wel wat te wensen

Van der Weij heeft ook nog wel wensen. “Ik zou willen weten wat een gemiddelde particuliere of zakelijke klant mij kost aan bijvoorbeeld tijdsbesteding. Als ik dat weet, kan ik ook uitzoeken welke vergoeding daar tegenover staat. Zo kan ik inzichtelijk maken welke klant mij het meest oplevert.”

“Dat registreren van uren kan inderdaad nog niet”, zegt Voskuilen. “Binnen het extranet kan Bas wel allerlei managementinformatie ophalen en zijn portefeuille analyseren.” “Ja”, zegt Van der Weij, “ik kan nu per maand de omzet vergelijken. Twee klikken en het staat op mijn scherm. Dat is echt heel fijn en makkelijk. Ik zie in één oogopslag hoe mijn bedrijf presteert.”

Van der Weij is wel van mening dat VCN er goed aan doet om de volmachtwinkel nog verder uit te breiden. “Daar is VCN ook hard mee bezig”, kan Voskuilen meteen aangeven. “Het is wel een uitdaging, onder andere door een divers aantal overnames, bij verzekeraars. De diversiteit wordt schaarser.”

Nog meer voordelen

“Door als assurantiekantoor te kiezen voor een volledige samenwerking met VCN volgens het VCN-model, oftewel alles afnemen, wordt ook echt alles voor je geregeld”, zegt Voskuilen. “Naast o.a. digitaliseren van de klantprocessen en 24/7 managementinformatie, kan een adviseur onze businesspartners inschakelen om samen met hem zijn portefeuille te analyseren om te kijken waar nog meer rendement valt te halen. Kantoren zoals dat van Bas hebben ook een schaderegelingsbevoegdheid en dat betekent dat tot een bepaald bedrag de adviseur zelf de schade kan uitkeren. Doordat VCN met zoveel partijen samenwerkt, kunnen we meer oplossingen bieden”, aldus Voskuilen.

Lokale markt blijft mooi

Zowel Van der Weij als Voskuilen zijn van mening dat er altijd een markt blijft voor adviseurs. “Ze zeggen weleens dat jongeren alleen maar online actief zijn. Ik weet en zie uit ervaring dat jongeren vooral kiezen voor gemak. En dat gemak is toch de adviseur die het allemaal voor ze uitzoekt en alles regelt”, zegt Van der Weij.

“We zien natuurlijk wel dat de branche vergrijst. Veel kantoren stoppen omdat ze geen opvolging hebben. Daarom is ons VCN-model ook een goede oplossing. Het is mooi om te zien dat Bas voor ons zo’n goede ambassadeur is. Hij sprak met een collega-kantoor, vertelde over de voordelen van het samenwerken met VCN en ook dat kantoor gaat nu bij ons aansluiten. Hoe meer kantoren aansluiten, hoe beter we dit model kunnen optimaliseren. Mijn rol is om als sparringpartner te fungeren voor het aangesloten intermediair. En dat moet je heel breed zien. Dan hebben we het over marketing, analyseren van risico’s, ICT oplossingen, overname van portefeuilles. Wat ik zelf niet weet, kan ik overleggen met de Business partners binnen de muren van VCN”, zegt Voskuilen.

“De samenwerking met VCN sluit volledig aan bij mijn wensen qua automatisering, sparren en het feit dat ze nog werken met een ‘ouderwetse’ accountmanager die het voor je kan oplossen. Ik wil niet anders meer”, aldus Van der Weij.